Pedagogisk plattform

I Skjong barnehage gir den pedagogiske plattformen retningslinjer for hvilke holdninger og verdier som skal prege vårt arbeid, og den sees i sammenheng med vår årsplan. Internt er dens funksjon å være et styringsredskap for å nå våre mål i arbeid med barn, foreldre og personal. Eksternt er den en presentasjon og en forpliktelse overfor foreldre, barnehagens styre og andre samarbeidspartnere.

I barnehageloven står det at: «Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og leik, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling» Barnehageloven §1

Derfor har vi i Skjong barnehage utarbeidet en pedagogisk plattform for å synligjøre disse grunnleggende verdier og holdninger. Det er de voksnes rolle sammen med barna, som er avgjørende for hvordan vi oppnår optimal læring for barna og hvordan få et godt foreldresamarbeid.

Skjong barnehage sin pedagogiske plattform sier hva vi legger størst vekt på i grunnleggende verdier og holdninger.

Voksen rollen:

Som ansatt i Skjong barnehage skal jeg kjennetegnes ved at jeg

  • Er imøtekommende og ser mine kollegaer, barna og foreldre, og hilser hyggelig på de hver dag.
  • Er omsorgsfull og tar meg tid til hvert enkelt barn
  • Er stolt av jobben min
  • Er positiv og har godt humør

 

Barnesyn:

For å oppnå optimal læring må barna på Skjong barnehage få oppleve

  • Et stabilt personale som skaper ro og orden på avdelingen
  • Å få annerkjennelse for gode handlinger
  • Rom for å være forskjellige
  • Glede og mestring i leik og læring
  • Trygge og omsorgsfulle voksne som ser og lytter
  • Sosial tilhørighet i fellesskap

 

Foreldresamarbeid:

For å oppnå et godt foreldresamarbeid skal personalet i Skjong barnehage

  • Være profesjonelle i alle sammenhenger
  • Være positiv og imøtekommende
  • Se og vise interesse for hvert enkelt barn og deres familie
  • Være tydelig, åpen og ærlig
  • Være samarbeidsvillig og løsningsorientert

 

Leken:

Skjong barnehagen sin visjon er: «leik og læring, hand i hand» For oss er leken barnas viktigste virksomhet i barnehagehverdagen, den er lystbetont, spontant, indre motivert og styres av barnet selv. Derfor er leken viktig for oss voksne som jobber her. Vi mener den har en egenverdi og er en viktig side av barnekulturen. I leken vil barnet eksperimentere og være utprøvende. Leken er en læringsarena for barn og den er viktig for at barna skal få styrke sin identitet, utvikle en god selvfølelse og en følelse av kompetanse.

Vi mener at leken fremmer utviklingen på alle områder, intellektuelt, språklig, fysisk, sosialt og emosjonelt. Derfor er det viktig at barna får tid og rom til å leke, og at vi voksne gir plass til lek i barns liv i barnehagen. Barna leker med utgangspunkt i sin nysgjerrighet, sine evner og sine forutsetninger.

Her i barnehagen jobber vi mye med lekegruppe og stasjonstrening. Lekegrupper er sammensatt av grupper på 3-4 barn og leiken er sjølstyrt, der de rullerer på forskjellige aktiviteter.

Stasjonstrening er mer fastsatte aktiviteter, der er det også 3- 4 barn på hver gruppe. Her har de voksne i forkant valgt aktiviteter som barna skal gjennomføre. Barna får ikke velge aktivitet selv.

Grunnen til at vi jobber med delte grupper, er at det gjør det enklere å bli kjent med hvert enkelt barn og sjå barns behov. Vi skaper også mer ro og konsentrasjon for det enkelte barn i forhold til leik og aktiviteter. Vi fremmer kontakt og stimulerer til vennskap mellom barna, det kan trenes på spesifikke områder med språk, motorikk og /eller sosiale ferdigheter.

Læring:

Læring i barnehagen er en kontinuerlig prosess som barn møter gjennom alle faser i livet. Vi mener at læring foregår i det daglige samspillet med andre mennesker og i miljøet vi vokser opp i. Det henger også nært sammen med lek, oppdragelse og omsorg. Barn leker og legger grunnlag for sin læring i et sosialt og kulturelt felleskap.

I Skjong barnehage mener vi at læring er preget av kvaliteten i samspillet mellom barna og de voksne. Barns undring må møtes på en utforskende måte slik at det danner grunnlag for et aktivt og utviklende læringsmiljø. For oss er læring en god forutsetning for opplevelse av glede, mestring og vennskap.  

I noen situasjoner er det vi voksne som styrer og tilrettelegger for aktivitet i barnehagen, mens i andre situasjoner er det barna selv som styrer sin aktivitet, enten sammen med andre barn eller i kontakt med voksne. Her kommer arbeidet med lekegruppe og stasjonstrening inn igjen, som en stor del av våre leikeaktiviteter. For oss er både den formelle og den uformelle leken viktig og nødvendig.

Omsorg:

I Skjong barnehage er vi opptatt av at alle barn skal oppleve det og bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Omsorg er viktig for at barna skal være trygge og trives, og for at de skal utvikle empati og nestekjærlighet. Dermed treng de voksne omsorgspersoner nær seg, som kan hjelpe å lære de dette. Omsorg opplever barnet i ulike situasjoner i barnehagehverdagen, som i stellesituasjon, måltidene og i hvile stundene. For oss er god omsorg en klem, et smil, et blikk eller et fang fra en voksen. Dette innebærer å være tilstede – både fysiske og mentalt. Vi voksne ser på oss selv som gode rollemodeller, ved at vi viser omsorg for både barn og andre voksne. Vi voksne ser hvert enkeltbarn, oppmuntrer og motiverer til videre utvikling.

Danning:

Danning er en livslang prosess som handler om å utvikle evner til å reflektere over egne handlinger og væremåter. For oss skjer danning i samspill med omgivelsene og med andre. Danning i barnehagen skjer gjennom samspill mellom barn og mellom barn og voksne. Vi ønsker å fremme danning ved bevisst å utvikle barns generelle sosiale kompetanse. Gjennom danning jobber vi med empati, samarbeid, selvstendighet, holdninger til fellesskapet, aksept for at andre er forskjellige samt språk. Vi jobber mye med programmet «steg for steg». Opplegget tar for seg tre hovedområder: empati, problemløsning og mestring av sinne. Målsettingen er å øke barnas sosiale kompetanse gjennom positiv sosial ferdighetstrening. Steg for Steg styrker barns selvbilde og gjør dem i stand til å omgås andre på en fredelig måte. Steg for Steg forebygger også mobbing og vold.

 

Planlegging:

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet; vi planlegger, dokumenterer og vurderer gjennom våre pedagogiske møter, personalmøter, avdelingsmøter og planleggingsdager. Planene må være så fleksibel at det er rom for spontanitet og barns medvirkning. Gjennom planlegging er vi bevisste barnehages ressurser, samt nærmiljø og naturområder.

Vi i Skjong barnehage baserer vår planlegging på kunnskap om barns utvikling og læring. Vi planlegger ut fra observasjoner, dokumentasjon, refleksjon og systematisk vurdering og på samtaler med barn og foreldre.

 

Dokumentasjon:

Dokumentasjon er å synliggjøre det pedagogiske arbeidet i barnehagen, både i arbeider med barna, foreldre og personalet. Dokumentasjon gjøres hovedsakelig for å strukturere informasjon slik at man kanvurdere hvorvidt man jobber mot og når målene man har satt seg. I Skjong barnehage dokumenterer vi barnehagens arbeid gjennom månedsplaner og temaarbeid. Vi benytter informasjonskanalen Mykid ut til foreldre, både skriftlig og gjennom bilder. Vi dokumenterer også barnas opplevelser, læring og utvikling gjennom bilder og observasjoner i hente og bringe situasjoner.