Retningslinje sjuke barn

Smittsomme sykdommer opptrer hyppig blant barn, og barnehagen er en arena for å føre sykdommer videre. Barnehagen har som mål at smittsomme sykdommer blant barn og ansatte skal, så langt det lar seg gjøre, forebygges.

For at færrest mulig av barnehagens barn, deres søsken og familier, samt barnehagens ansatte blir syke, legger barnehagen stor vekt på:

• Riktig og omhyggelig handhygiene blant personalet og barn.
  • Reglemessig rengjøring av utstyr og inventar i barnehagen.
  • Retningslinjer for de vanligste smittsomme sykdommer blant barn.

De foresatte oppfordres til å følge disse retningslinjene. Gi gjerne beskjed vist barnet har smittsomme sykdommer.

Har barnet behov for medisinsk behandling i barnehagetiden, er foresatte ansvarlig for at personalet får opplæring i bruk av legemidlet. I tillegg skal det inngås skriftlig avtale.

OMGANGSSYKE:

Når et barn har omgangssyke; skal barnet holdes vekk fra barnehagen til smittefaren er over. Omgangssyke er veldig smittsomt og barnet holdes hjemme i 48 timer.

• det tar ca 12-48 timer fra man er smittet til man er syk
  • symptomene varer i 1-3 døgn
  • kvalme
  • oppkast
  • diare`
  • magesmerter
  • influenseliknende symptomer som: feber, muskel-/leddplager og hodepine.

ØYEKATARR:

• gul verk
  • sammenklistret øye om morgen
  • rødhet
  • svie
  • kløe
  • rennende øyne
  • det andre øye får ofte betennelse ila et par dager

Fra smitte til sykdommen bryter ut tar det vanligvis 1-2 døgn. Barnet kan gå i barnehagen dagen etter igangsatt behandling. Ofte kan det være midlertidig milde symptomer med lite puss og ingen plager. Da er det ikke faglig belegg for å holde barnet hjemme eller kreve behandling av smittevernhensyn. I de fleste tilfeller er øyekatarr selvhelbredende uten antibiotika.

FEBER:

Feber er ingen sykdom, det er en del av kroppens forsvar mot infeksjoner. Kroppens termostat blir skrudd opp, fordi høyere temperatur er med på å hemme og drepe bakterier og virus.

• kroppstemperatur over 38 grader målt i endetarmen
  • muskelsmerter
  • hodepine
  • slapphet

Så lenge barnet har feber og allmenntilstanden til barnet ikke er ved det normale, skal barnet være hjemme fra barnehagen. Også når barnet ikke orker å delta i de vanlige aktivitetene skal de holdes hjemme.

INFLUENSA:

De fleste forkjølelsesvirus smitter gjennom små spyttedråper som kommer fra en syk person og over i luftveiene til en annen. Dette skjer ofte via hender, men overføres også via små dråper i luften. Gjennom å puste inn dråper med influensavirus fra smittede personer som hoster eller nyser. Via hender (ved at man tar på dørhandtak o.l)

• snør, rennende nese
  • sår hals
  • hoste
  • hodepine
  • muskelsmerte
  • feber
  • kraftig sykdomsfølelse
  • slapphet
  • det kan oppstå komplikasjoner som lungebetennelse, bihulebetennelse eller øre betennelse.

Når et barn i barnehagen ikke er i form, blir foresatte ringt til slik at barnet blir hentet snarlig. Når barnet har vært feberfri og i god form en hel dag, pluss påfølgende morgen, kan de begynne i barnehagen igjen.

Barn som har feber holdes hjemme.

VANNKOPPER:

Vannkoppviruset smitter gjennom små dråper, enten ved at man er i direkte kontakt med en som er smittet, eller gjennom dråper i luften. Det er veldig smittsomt fra 1-2 dager til 3-4 dager etter debut av utslett. Fra man er smittet til sykdommen bryter ut tar det 10-20 dager, vanligvis 14 dager.

SYMPTOMER:

• vannkopper er rask utvikling av utslett, små røde prikker som oftest på ansikt og overkropp. Ila få timer blir utslettet væskefylte blemmer eller blærer som klør. Blemmene varer vanligvis et par dager før de blir skorpe på dem.
  • kan og få lett feber.

Barnet skal være borte fra barnehagen til utslettet har begynt å tørke inn.

BRENNKOPPER:

SYMPTOMER:

• blemmer, fra noen få mm til et par cm store, med blank væske om de ikke sprekker
  • deretter blir blemmene fylt med gul væske og honninggul skorpe
  • sprekker blemmene renner gjerne gul væske frem
  • det kan også bli tynne, lysebrune skorper

Det tar vanligvis 4-10 dager før man er smittet til det er blemmer. Mer smittsomt blant barn enn hos voksne.

Så lenge barnet har blemmer som sprekker og det siver væske, skal barnet være hjemme. Er det få blemmer og lite siving av væske fra blemmene, kan barnet være i barnehagen når blemmene er godt tildekket med kompresser. Har barnet hatt store områder og mye siving fra blemmene, skal blemmene være tørre og i god tilhelling før barnet er tilbake i barnehagen.

HODELUS:

Hodelus er 2-3 med mer store vingeløse insekter, som får næring gjennom å suge blod. Hodelus lever i håret nede ved hodebunn, spesielt i nakken, bak øre og i hårfestet på issen. Eggene klekkes en uke etter at de er lagt. Lus lever i 3-4 uker.

SYMPTOMER:

• lus og egg kan sees uten forstørrelsesglass
  • egg er ofte lettere å finne en lus
  • lusene beveger seg raskt i håret
  • egg kan skilles fra flass og sand ved at eggene er klistret fast i håret ved roten, og sitter ganske hardt fast.
  • Kløe. Første gang man er smittet av lus tar det flere mnd før man begynner å klø (3-4 mnd etter smitte). Dette skyldes at kløen er en allergisk reaksjon på lusebittene, og det tar tid å utvikle dette. Blir mann smittet flere ganger kommer kløen oftest raskere neste gang.

Barnet kan gå i barnehagen dagen etter behandlingen er satt i gang. Gi beskjed i barnehagen om barnet ditt har lus, slik at de kan gi info om at lus forekommer i barnehagen.