Tema i barnehage 2023/24

I år har barnehagenvalgt temaet «Det var en gang». Vi skal ta utgangspunkt i boken om trollet Tambar og bli bedre kjent med ham. Vi skal også bli kjent med flere andre eventyr og troll. Når det kommer til å jobbe med tema, handler mye om tilrettelegging for trygghet, undring og utforsking. Tryggheten ligger til grunn for all læring og utvikling hos barna. Vi skal legge til rette for lek med sanselige opplevelser, førstehåndserfaringer og felles opplevelser knyttet til tema. Små barn lærer og utvikler med hele kroppen og alle sansene. Det er derfor viktig å bruke konkreter som barna kan se, kjenne og smake på i alle aktivitetene. Det handler om å ta det ned til barnas forståelsesnivå, bruke tid og repetisjon. Vi kommer til å bruke sang, musikk og dramatisering for å gjøre det mer levende og inntrykksfullt for barna.

Det vil bli samlingsstunder, formingsaktiviteter, lek og dramatisering som omhandler troll.
Kanskje finner vi et troll på tur, eller kanskje kommer det på besøk til oss? Vi får se šŸ˜Š

Når vi jobber med fantasien, finnes det ingen gale svar. Fantasien til hver enkelt er unik og gir rom for et likeverdig møte mellom barn og voksne. Barna bruker fantasien sin under leken og viser glede og samhold.

Det er naturlig at vi starter med tema som «Meg selv», «Familien min» og «Vennskap». «Årstider» er også noe vi kommer til å jobbe med gjennom hele året. Det vil også komme andre tema i løpet av året med barnas medvirkning.